مجموعه طنزیمات

تو این وبلاگ هر چیزی که دیدید تعجب نکنید!

مجموعه طنزیمات

تو این وبلاگ هر چیزی که دیدید تعجب نکنید!

بین التعطیلین

چندی از همکارانم خواستند تا در باب بین التعطیلین، مطالبی بنویسم، به این امید که شنبه‌ی هفته‌ی آینده‌شان تعطیل گردد، گر چه مدیر شرکت اعلام کردند که تعطیل نیست، اما به هر حال تحقیقاتی که انجام داده بودم را ارائه می‌کنم:


تحقیقاتی مکفی و جامع، اندر باب بین التعطیلین

 

در این موضوع ترجیح می‌دهم به جای اینکه خودم حرفی بزنم، رجوع کنیم به سخنان بزرگان و قدما، تا بلکه در قضاوتی بی‌طرفانه موضوع روشن‌تر شود:

 

  • اسرار التوحید

محمد بن منور کتابی دارد با عنوان اسرار التوحید فی مقامات شیخ ابی‌سعید که در آن به بررسی سیره‌ی زندگانی جد خویش - ابوسعید ابوالخیر - پرداخته است. فصلی از این کتاب را  مرور می‌کنیم:

باب بین ‌التعطیلین

شیخ ما قدس سره روزی قضای روزگارش چنان شد که خرش دچار نقص فنی گردید، شیخ چاره‌ای اندیشه‌اید و بهر رفع مشکل، عازم سفر بگردید تا مرکب خویش نزد ضمانت خانه (محل گارانتی) بَرَد. چون از دروازه به اندرون شد، شهر را دید که در سکوت و سکون غوطه‌ور است و تعجب کرد و چون علت را از ضعیفه‌ا‌ی متکدی جویا شد، پاسخ بشنید کامروز، شهر سراسر تعطیل است، شیخ نعره‌ای بزد و داد سخن همی در کرد که امروز چگونه تعطیل است و حال آنکه تقویم چیز دیگر گوید؟ پاسخ بشنید دیروز تعطیل و فردا نیز، امروز را امیر تعطیل گردانده تا کِیف مردمان کوک همی گردد. شیخ جامه درید و صیحه‌ای خوف کشید و راه دیار خویش پیش گرفت و بعد از آن هرگز ایام بین التعطیلین را به کسب نگذراند!

 

  • لغت نامه دهخدا

مرحوم علی اکبر خان دهخدا، ذیل عبارت بین التعطیلین چنین می‌نویسد:

بین التعطیلین [beino ta'tileyn] : 1- عرب هر چیز را که بین دو چیزِ تعطیل قرار گیرد چنین خطاب کند. فی المثل فردی که ما بین دو انسان قرار گیرد، چنانچه آن دو، تعطیلِ فکری باشند، فرد میانه بین التعطیلین خوانده می‌شود. (ر.ک. شرکت PTC)

2- معنای ژرفتری نیز دارد، هر چه در اصالت کاربرد این مفهوم در متون گذشته، به عقب تر رفتم، استعمالِ بیشتر یافتم، تا آنجا رودکی (اوایل قرن 4) 211 بار این اصطلاح را به کارگرفته است و حکیم توس (اواخر قرن 4) 30 بار به نیت 30 سال زحمتِ سرودن شاهنامه از این عبارت استفاده کرده است. دیگران نیز بر همین منوال. مثال:

خواجوی کرمانی:

بینِ تعطیلین را باید که تعطیلش کنی

تا سه روزِ پشت هم را خوب تکمیلش کنی

 

فردوسی نقل می‌کند که کیکاووس وقتی با دو عید مواجه شد، حکم داد و روز میان دو عید را نیز تعطیل نمود:

دو عید پس و پیش حاصل شدی

میانَش به یک حکم، کامل شدی

 

میرزاده عشقی:

او کیست که روزهای تحصیلی را

کنکور و حساب و جبرِ تحلیلی را

او کیست که حرف آخرین را بزند

تعطیل کند میان تعطیلی را

 

و هزاران مثال دیگر که از ذکر آنها به دلیل پرهیز از اطناب، منصرف می‌شویم.

 

  • انجیل

در کلیه‌ی اناجیل تحریف شده به ضرس قاطع تأکید شده است که انبیاء هرگز روز میان دو عید را به کار و کسب نگذرانده‌اند و حتی دیگران را از این مصیبت نهی نموده‌اند. چنانچه شیخ محمود شبستری در سروده‌ای لب به اعتراضِ کسانی می‌گشاید که بین التعطیلین را به کار مشغولند و در بیتی به سنت حضرت عیسی اشاره می‌کند (برگرفته از همان اناجیل محروفه) و می‌گوید:

عیسی میان جمع حواری مگر نگفت:

هرگز مباد بین دو عید اشتغالتان؟

 

در باب بین التعطیلین و مشکلات و مصائب آن به همین حد اکتفا می‌کنیم و امید است هیچ انسانی بدان مبتلا نگردد.

 

 

 

 

 

و السلام علیکم و الرحمه الله

نظرات 17 + ارسال نظر
علی عابدینی شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 06:14 ب.ظ http://www.iandyoueconomy.blogfa.com

سلام بر مهدی میرزای خودم .گمانم سر بر سرت سنگینی می کند که به جهت شادی دوستان انگشت بر سبیل شیران میمالی .اگر از فعل مالشش تو را می زیبد چرا از طرق دیگر سرک نمی کشی .به تارگاه ما هم پر پروازی فرود آر.

این زبان به کدوم دوره ادبیاتمون برمیگرده؟ خدا رو شکر که منسوخ شده!

بهمن مهران دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 08:55 ب.ظ http://www.dastedovvom.blogfa.com

خدا بین التعطیلین نصیب کند انشاا...!

خدا نصیب کرد، اما بنده‌ی خدا تعطیل نکرد!

محمد حسن آزاده سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 02:18 ب.ظ

عابدینی درست بلمشت مباد که بر ریش شیران عنگشط بمالانی که گفته اند از شیران بپر هیز که روبهند.

مهدی چهارشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 08:13 ق.ظ http://mehrpash.blogfa.com

دوست من سلام

از لطف شما ممنون

به نظر میاد درباره شاعران آگاهی زیادی داری

خوشحال میشم بازم به وبلاگم بیای و در مورد پستهایی که نام
شاعرش نوشته نشده بهم کمک کنی

دانیال رحمانیان چهارشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 03:02 ب.ظ http://dehkadehehsas.blogfa.com

سلام.
.
.
.
.زیباست.
.
.
.شادباشی

سلام
.
.
.
لطف دارید.
.
.
. همچنین

بهمن مهران جمعه 1 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 12:24 ب.ظ http://www.dastedovvom.blogfa.com

تیتریکاتور///افتضاح المپیکی!
تیترهایی جذاب و غرور آفرین!.... در دست دوم بخوانید....

خیلی خوب بود، خواندندی و لذت بردندی!

دکتر امین با. . . شنبه 2 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 12:00 ب.ظ http://difnok30lot.blogfa.com

منظورتون رو از کلمه - چیز - در اونجایی که نوشتین : عرب هر چیز را که بین دو چیزِ تعطیل قرار گیرد چنین خطاب کند. واضح و دقیق بیان کنین ! با تشکر !!
دکتر امین با. . . پژوه

تشریح موضوع رو به عهده‌ی خودت می‌ذارم چون میدونم به اندازه کافی خلاقیت داری که مطلب رو بشکافی!

صالح دوشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 06:43 ب.ظ http://salehshakhsi.blogfa.com

ممنون از اینکه اینقدر فنی نظر میدی!
بین التعطیلینت هم خیلی فنی بود . اساسی حال کردم!

قربونت برم صالح جون، فقط اساسی حال میکنی، مواظب خودت باش!

محمد حسن آزاده جمعه 8 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:44 ب.ظ http://mizan34.blogfa.com

هلول ماه خدا بر شما مبارک باد
××× ××× ×××
با دل نوشته ای
کرنش نموده ام
به درگاه آن بالای بالا
=================
همراهی ام کنید
[گل][گل][گل][گل]
[گل][گل][گل]
[گل][گل]
[گل]

مصطفی مرادی شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 05:54 ب.ظ

سلام
مطابق معمول خواندم و لذت بردم
قلمت گرم تر
به امید دیدار

از وقتی متأهل شدی کلا زدی تو کار لذت بردن! دمت قیژ

بی بی سمانه رضایی پنج‌شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 12:23 ب.ظ http://7gereh.persianblog.ir

سلام

ممنونم از کامنت.

بین التعطیلینتان را خواندم.

این زبان مرا یاد بورد دانشکده می اندازد

موفق باشید

یاحق....

دلتون میاد روی زبون من سوزن بکوبین؟

منو برق گرفته!!! جمعه 15 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 03:03 ق.ظ http://meghdadminevisad.persianblog.ir/

سلام
به به!
یا هو

پس این عرفا رو هم برق گرفته که هی میگن یاهوو؟!

نیره دوشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 03:11 ب.ظ

سلام ...
من برای همه دعا کردم ...
تو جزو ( نرسیده هایی ) و جزیی از همه ...
پس ...
التماس دعا
در ضمن : این بین التعطیلین ... گاهی خوبه ...گاهی
یا علی

وهید باقری دوشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 07:12 ب.ظ http://YMK.BLOGFA.COM

نعرهههههههه
نعرهههههههههه



این بین التعطیلین اینقدر درد داشت؟

مهدی تقی نژاد دوشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 12:07 ب.ظ http://golbon1.blogfa.com

سلام و درود
ممنونم ازت.
راستی کاش حکایتی هم از شیخ محمود می نوشتی که ابتدا قصد داشت تمام بین التعطیلین و ماقبل و مابعد را تعطیل کند اما نتوانست. به هر حال کار قشنگی بود.

والا شیخ محمود رو در جریان نیستم، مگه اونم افاضات کرده؟!

صالح سه‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 12:25 ب.ظ http://www.salehshakhsi.blogfa.com

به روز باش برادر!

چشم خواهر

سلما پنج‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 05:28 ق.ظ

یادم باشه بیشتر به وبلاگتون سر بزنم.
به امید شنیدن اشعار شما در شکرخند.

من هم یادآوری میکنم که از این فیض عظیم بی بهره نشین!
انشالله شکر خند بعدی به آرزوتون میرسین!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد